mandag, august 14, 2006

Marit, mor til Paul-Olsen Killie til Alta 1850 ca.















Disse bildene er tatt ved Altaelva i sommer.

De er tatt på det stedet hvor min oldemor Marit slo seg ned da ho på 1850 tallet flyttet fra Dovre til Alta.

Hennes mann Syvert Syvertsen var reist i forveien og deltatt i bygging og innvendig maling av Bossekop kirke.

Jørund og Liv Killi som vi, Lars og eg var på besøk hos fortalte hvor dette stedet var. Det var jo noe spesielt og ta av ved Killi-skiltet og kjøre inn på Killi-veien.
Denne fulgte vi til veis ende og der ved elvebredden var plassen som eg hadde så lyst og se.















Som dette bildet viser er treet i ferd med og rase ut i elva.
Det var også det som skjedde da Marit og hennes
familie bodde her. Husene deres blei ikke tatt, men jordmassene
rausa ut i elva. De flyttet da til et sted ikke langt derfra.

Dette fortalte Jørund og Liv til oss.



















Det var merkelig og stå her på elve-bredden og tenke seg at her hadde min oldemor Marit kanskje stått.

Ho som hadde vært vitne til et drap og fått livet sitt totalt forandret.

Ho var midt i bryllupsforberedelsene da dette hendte. Det er vel ikke mulig og sette seg inn i hennes situasjon.
Han som hun skulle gifte seg med blei satt i fengsel og to mdr. etter i jan. 1841 fødte ho min farfar, Paul Olsen Killie.

2 år etter ca. gifta ho seg med Syvert Syvertsen og fikk flere barn med han.

De bodde i Alta resten av livet og blei begravet der.
Jørund fortalte at de gravene ikke var tilgjengelig.















En hilsen og et tilbakeblikk fra meg.
Bjørg Killie Martinsen, oldebarnet til Marit Killi,
som flyttet fra Dovre til Alta.

2 kommentarer:

slettnes sa...

Du tante Bjørg, du har så mye spennende å fortelle. Med dine reiseskildringer så får man jo lyst til å følge i "fotsporan" dine. Takk

Trude

slettnes sa...

Hei Trude

Det var godt for meg og høre at det har betydning for deg.
Du sier jo akkurat det som eg håper.

Takk og takk.

Tante Bjørg