Hei alle sammen, slekt og venner.
Jules Verne skrev "Jorden rundt på 80 dager" i 1872.
I dag tar det atskillig kortere tid.
Jeg er på en ”møte-runde” som startet 1. november fra Kongsberg og ruta er: Korea, Kina, Vietnam, Singapore, New Zealand, Chile og hjem via Rio og Lisboa 22. november.
Sitter nå i loungen på flyplassen i Singapore og venter på flighten til New Zealand. Fortsatt ”full fres”.
Korea, 2-4 nov.
Kom til Busan, via Seoul, mandag ettermiddag etter nesten 13 timers flytur med Lufthansa fra Oslo via Frankfurt.
Tirsdag var det et møte på vårt kontor i Busan. Reiste til Goji Island, en øy utenfor Busan, på ettermiddagen. En hurtigbåt-tur på 1 time.
Kollegaen og jeg hadde et møte på et av de største verftene i verden, DSME. Det norske Haugesund rederiet Knutsen OAS Shipping har kontrahert en tankbåt på nesten 160 000 tonn. Det er en såkalt bøyelaster, dvs skal laste olje offshore. Da brukes det systemer som leveres av Kongsberg Maritime.
Onsdag ettermiddag reiste vi inn til Busan igjen.
Torsdag var opp tidlig for å forsette til Shanghai via Seoul.
Legger ved et bilde tatt fra hotellet mot verftet.
Kina, 5-7 nov.
Kom til Shanghai torsdags ettermiddag etter en 2 timers flytur med Asiana Airways fra Seoul / Korea.
Fredag hadde vi et møte med vår kunde i Shanghai.
Lørdag ettermiddag bar det videre til Vietnam.
Her er et blikk i møterommet. Kundens prosjektleder til høyre.
Vietnam, 8-10 nov.
Etter en nesten 4 timers flytur med Shanghai Airlines fra Shanghai landet vi mitt på natta i Ho Chi Minh City, tidligere Saigon, som ligger sør i Vietnam. Da vi skulle videre til en kyst ”perle” som heter Vung Tau 120 km sør for HCMC lå vi natta over på et airport hotell hvor innganger ser slik ut.
Søndagen startet med en 2 timer drosjetur til Vung Tau til den uhorvelige prisen av VND 1.000.000. Dette tilsvarer USD 57, som sagt 120 km. Tilsvarer Kongsberg – Gardermoen og den får du ikke for ca. NOK 300+.
Her er et ”sommerbilde” fra Vung Tau.
Mandag hadde vi møtet på et verft som heter STX Europe Vietnam. Dette ble kjøpt av Aker Yards like før Mr. Røkke solgte det hele til det sørkoreanske selskapet STX. Ledelsen ved verftet er sunnmøringer fra Battvåg, dvs masse felles kjente. Her bygges det 6 stk såkalte ankerhåndteringsfartøyer til et norsk rederi som vi har leveranse til.
Her fra møterommet med 3 smilende sunnmøringer til høyre. Til venstre kollegaen fra jobben .
Her er første båten ved utrustningskaia. Skal leveres i februar/mars 2010.
Som vanlig etter møter skal det skrives møtereferat. Det kan jo forkomme i hyggelige omgivelser.
Tirsdag startet med en drosjetur tilbake til flyplassen i HCMC.
For de av dere som har vært på den kanten av verden vet at Vietnam har en forferdelig trafikk med millioner av mopeder, som frakter alt fra familie på 5 til last av forskjellig slag. På en besynderlig måte fungerer trafikken.
Legger ved noen ”mopedbilder”. Legg også merke til ledningsnettet.
Fra HCMC var det en 2 timers flytur med Singapore Airlines til Singapore. Landet tirsdag ettermiddag.
Singapore, 10-14 nov.
Onsdag, torsdag og fredag gikk med til møter på 3 forskjellige verft.
Ble ikke noe tid til å se seg rundt. Men det ble lagt merke til at den store og kjente handlegata "Orchard Road" var jule-pyntet. Noe snålt spør du meg når det sprades rundt i t-skjorte og shorts i 30 varmegrader.
Sitter som sagt på flyplassen i Singapore og venter på en 10 timers flytur med Singapore Airlines til Christchurch som ligger på sør øya i New Zealand. Derfra er det 1 timers flytur med Air New Zealand til Wellington som ligger på nord øya. Blir i Wellington til torsdag da jeg har en nesten 12 timers flytur med LAN Airlines over det sydlige stillehavet til Santiago i Chile.
Skal derfra sørover i landet til en by som heter Valdivia for et møte med et verft som heter Asenav hvor vi har levranser.
Fyller på etter hvert som turen skrider frem.
Ventetid på flyplasser kan man bruke til bl. a. å sjekke bloggen.
Ha det bra så lenge, er snart på lufta igjen.
New Zealand, 15-19 nov.
Erter nesten 10 timer i lufta fra Singapore til Christchurst på sør-øya i New Zealand, derfra en liten time til Wellington på nord-øya har jeg nå tilbrakt noen dager i et nytt land. Firmaet har kontrakt med et statlig selskap som heter NIWA og dette prosjektet brakte meg hit.
Bodde rett ved siden av Museum of New Zealand, og da hadde jo hotellet det riktige navnet.
En meget hyggelig samling karer å jobbe sammens med. Steve Wilcox blir min nærmeste kontakt person i NIWA, og han ser slik ut
Siste møtet hadde vi ombord i fartøyet, som heter Tangaroa. Hun ble bygget hos Mjellem og Karlsen Bergen i 1991. No 2 fra venstre er "big boss", en meget hyggelig utflytta Hollender som heter Fred.
Det var det hele jeg rakk her fra Wellington flyplass, har totalt 15 timer i lufta foran meg,. Først til Auckland, så til Santiago Chile. Derfra til en by som heter Valdivia sør i landet.
Chile, 19-21 nov.
Som den observante leser ser dere at jeg forlot NZ og ankom Chile samme dato, grunnet kryssing av datolinjen. Etter ei natt på flyet pluss litt til (totalt 15 timer i lufta) kom jeg til Valdivia sør i Chile. Her er flyet som brakte meg fra Santiago til Valdivia. Sitter nå på hotellet og venter på drosje til flyplassen da jeg skal tilbake til Santiago i kveld.
Dette verftet besøkte jeg første gang april 2004. Et par nye prosjekter førte meg tilbake hit. I mellomtiden har det vært utskifte av "mannskap", så jeg traff et par nye karer. Teknisk sjeft til venstre (Tomas) og veftssjefen (Waldo) til høre.
Tomas 48, Chilener av tysk avstamming, har tatt sin skipstekniske utdannelse i Tyskland. Det er med han som mange av oss, der ble han gift og bodde i mange år. Har til og med feriert rundt i Sverige - Norge i svær campingbuss. Så ble han "headhuntet" til jobben han har nå ved verftet.
Så inviterte Tomas meg ut på lunch, det måtte det taes et bilde av.
Så var det slutt hos Asenav/Valdivia for denne gang, som også ble foreviget.Rekkefølgen burde være grei. Ikke det, vel det er Tomas, meg og Waldo.
Her er veftet til venstre og hotellet jeg bodde på ligger til høyre, dvs behagelig gangavstand. Det siste er utsikt fra rommet (2. etage Bjørg).
Som sagt skal jeg til Santiago kveld hvor jeg skal ha et lite "hotelmøte" med en av verftseierne. I morgen tidlig kl 8 starter turen til Kongsberg. Først 5:35 til Rio. Der må jeg vente i 4 timer på flyet til Lisboa som tar 9:40. Så siste til Oslo som tar 4:10. Da er det kun en drosjetur på et par timer til Kongsberg. Regner med å være hjemme søndag 22. ved 5 tiden om ettermiddagen.
Snipp snapp snute så var dette eventyret over.
Tor, # 2 fra Rebekka og Fridtjof
lørdag, november 14, 2009
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
1 kommentar:
Å hjelp Tor. Kor du fer i mella.
Eg hadde nok ikkje greid og holde styr på alle de "rare" navnene og kor eg hadde havna e ikkje godt og vite.
Måtte nok som tante Rønnaug, på sine reiser hatt personal service.
Takk for den interessante reiseskildring du gir oss. De er jo fornuftige miljømessig sett som bruker mopeder, og det går vel færre liv tapt i trafikken også.
Til tross for at vi er kommet til november har vi grønne plener og bare veier.
Elin og Malin kommer på julebesøk hit og her har vi jo i tillegg Lars-Bjørn familien, så jula er i boks.
God tur heim og takk for innlegget.
Kusine Bjørg
Legg inn en kommentar